Verkeerssituatie op het kruispunt van de Markt

Samenvatting

De Oostrozebekenaren lieten hun mening massaal horen via onze bevraging.

Meer dan 90 % verkiest een vierarmenkruispunt met verkeerslichten — en minder dan 5 % geeft de voorkeur aan de huidige proefopstelling.

Veiligheid is de topbezorgheid van de mensen.

N-VA luistert écht. De fractie bracht een punt op de agenda van de gemeenteraad van februari 2017 waarin ze voorstelde de proefopstelling te beëindigen, en van het kruispunt opnieuw een vierarmenkruispunt te maken, mét werkende verkeerslichten. Het vooruitzicht naar een dorpskernvernieuwing waar we nog minstens 3 jaar op moeten wachten géén excuus om nu de situatie te laten zoals ze is.

De CDV-meerderheid houdt echter koppig vast aan de proefopstelling. Ze besliste — tegen het N-VA-voorstel in —die niet te beëindigen voor de werken starten in 2020. Dan wordt de proefopstelling definitief, maar dan op een verhoog. Tenzij natuurlijk de kiezers daar in 2018 anders over beslissen.

Ondertussen gaf de CDV-burgemeester zichzelf de opdracht er “alles” aan te doen om de situatie te verbeteren. Al is “alles” een relatief begrip: de verkeerslichten activeren, en het verkeer op de vierde arm opnieuw toelaten, vallen daar blijkbaar niet onder.

De Oostrozebekenaren lieten hun mening massaal horen.

Taartdiagram
Het kruispunt aan de kerk van Oostrozebeke blijft de gemoederen bedaren. Heel wat mensen spreken er de onze bestuursleden en-mandatarissen over aan. Wij organiseerden een bevraging over dit thema. De Oostrozebeekse bevolking reageerde in groten getale op deze bevraging. Maar liefst 794 geldige reacties stroomden binnen.

224 ingevulde papieren antwoorden werden aan de bestuursleden bezorgd. De papieren antwoorden zijn goed voor 28,2 % van alle geldige reacties.

Maar ook op het Internet konden de mensen antwoorden. 636 antwoorden kwamen binnen. Wel merkten we dat af en toe met sommige IP-adres/e-mailcombinaties meermaals geantwoord werd. Zo was er één nijverige slimmerd die op de laatste dag van de bevraging op enkele minuten tijd 24 keer antwoordde dat zijn of haar voorkeur uitging naar de huidige proefopstelling (antwoord B). Net als andere dubbels werd zijn antwoord slechts één keer meegeteld. Zo komt het aantal unieke onlinereacties op 570.

De Oostrozebekenaren willen een vierarmenkruispunt met verkeerslichten.

De resultaten zijn overduidelijk. Meer dan de helft van de reagerende bevolking (55,2 %) wil terug naar de verkeerssituatie van voor de proefopstelling (antwoord A). Een variant hierop, met éénrichtingsverkeer rond de kerk, en met automatische grondpalen die de arm kunnen afsluiten om een automatische pleinfunctie te creëren wanneer activiteiten die nodig maken, maar waarin de verkeerslichten wel werken en op gewone dagen het kruispunt 4 armen heeft (antwoord C), kon 35,1 % van de stemmen binnenhalen. Ook kwamen er 4 papieren antwoorden binnen van mensen die twijfelden tussen deze twee opties.

Samen geeft dit 90,8 % van de respondenten die een vierarmenkruispunt met werkende lichten verkiezen.

Slechts 4,9 % van de antwoorden gaven een voorkeur aan voor de huidige proefopstelling (antwoord B). De proefopstelling was even impopulair bij wie op papier antwoordde of wie via de website z’n mening te kennen gaf.

De variant C daarentegen was populairder bij de digitale generatie dan bij de papierinvullers.

 

Uitsplitsing: links: stemmen op papier — rechts: unieke stemmen on de website.

Taartdiagrammen

 

Veiligheid is de topbezorgdheid.

Hoe groter het woord in deze woordenwolk, hoe vaker het voorkwam in de commentaren.

Woordenwolk

Beleefd beargumenteerde commentaren.

In deze tijden waarin mediabedrijven hun publieke fora sluiten omdat de sommige reacties al te onbeschoft zijn, is het leuk vast te stellen dat de meeste antwoorden met commentaar hun mening beleefd uitleggen of beargumenteren. Slechts enkele keren wordt afgevraagd of de bedenkers van huidige situatie B en het stadsbestuur die dat ingevoerd heeft, wel met verstand begiftigd zijn; of worden zij als “pipo’s” en/of “kiekens” bestempeld.

Bij de eigen voorstellen en ideeën blijken varianten op de mogelijkheid om een rondpunt aan te leggen het populairst. Een enkeling wil desnoods de kerk ervoor afbreken.

Hierbij lijsten we de commentaren op die we hebben binnengekregen:

Één antwoord met commentaar kon meerdere punten inhouden.


Commentaren van A-stemmers op papier

  • 7 × veiligheid voor fietser en voetgangers; waarvan 4 × de situatie bij huidige proefopstelling B “levensgevaarlijk” genoemd wordt
  • 2 × kindvriendelijkheid; waarvan 1 × specifiek “zodat kinderen terug met fiets naar school kunnen”
  • 2 × bij huidige proefopstelling B weten bestuurders soms niet wat ze moeten doen of wie eerst door moet
  • 1 × bij huidige proefopstelling B gaan handelaars helemaal kapot
  • 2 × waarom veranderen? verandering is niet altijd verbetering

Commentaren van A-stemmers online

  • 30 × veiligheid voor fietser en voetgangers; waarvan 6 × de huidige situatie nu bij B “levensgevaarlijk” (of “dood gevaarlijk”) genoemd wordt
  • 9 × kindvriendelijkheid; kinderen die niet meer met de fiets naar KSA of naar school mogen gaan
  • 8 × bij huidige proefopstelling weten bestuurders soms niet wat ze moeten doen of wie eerst door moet, situatie is verwarrend
  • 6 × bij huidige proefopstelling file, slechte doorstroming op piekmomenten
  • 4 × voor de handelaars
  • 2 × vroeger optie A was simpeler
  • 2 × vroeger optie A was vlotter
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is de situatie onlogisch
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is er te weinig zichtbaarheid voor voorrang van rechts
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is de situatie een grote flop
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is de situatie een circus
  • 1 × bij huidige proefopstelling B auto’s die richting Ooigem willen afslaan rijden aan de pitta over fietspad om wachtende auto’s voorbij te steken
  • 13 × waarom veranderen; verandering is niet altijd verbetering
  • 1 × doe iets aan de Guido Gezellestraat, niet meer uitrijden aan Aldi, en éénrichtingsverkeer naar de Calbergstraat
  • 1 × indien toch huidige proefopstelling B, dan Wielsbeke-Ooigem voorrangsbaan maken en komende van Ingelmunster laten stoppen
  • 1 × werken zullen kosten
  • 1 × pleinfunctie ook mogelijk op grasveld tussen Mandelroos en sportcentrum indien nodig voor evenement
  • 1 × verplaats zebrapaden verder van kruispunt
  • 1 × met eventueel groene pijl voor wie van Wielsbeke komt en Stationsstraat wil inrijden
  • 6 × verwensingen aan de bedenkers van huidige proefopstelling B en het stadsbestuur dat het ingevoerd heeft: 1 × niet veel verstand; 1 × waar zit hun verstand; 1 × met z’n kloten buitenstampen; 2 × pipo’s; 2 × kiekens

Commentaren van B-stemmers op papier

  • 1 × maar beter paaltjes in plaats van betonblokken
  • 1 × het zebrapad over de Wielsbekestraat beter opschuiven tot voor café Den Engel
  • 1 × de betonblokken scheiden in werkelijkheid het zebrapad tussen slagerij Brouckaert en de kerk van het kruispunt; op de foto in de folder was dat misleidend aangeduid
  • 1 × “zal” (toekomstige tijd) “de beste oplossing zijn voor de toekomst van het centrum en het kruispunt”

Commentaren van B-stemmers online

  • 4 × bij huidige proefopstelling B gaat alles vlotter of sneller
  • 1 × heraanleg van de weg zal de situatie nog verbeteren; zorg in tussentijd voor goede tijdelijk verkeersbegeleiders
  • 1 × wel wegversmalling explicieter maken
  • 1 × het is gewoon ambetant dat automobilisten de voorrangsregels niet kennen
  • 1 × ik moet er wel nog aan wennen
  • 1 × waarom nu reageren, nu het veranderd is?

Commentaren van C-stemmers op papier

  • 1 × veiligheid
  • 1 × kindvriendelijkheid, “voor schoolkinderen het best”
  • 1 × bij huidige proefopstelling B weten bestuurders soms niet wat ze moeten doen of wie eerst door moet, waardoor “file tot aan de Aldi”

Commentaren van C-stemmers online

  • 4 × of anders is optie A ook goed
  • 14 × veiligheid voor fietser en voetgangers; waarvan 2 × de situatie bij huidige proefopstelling B “levensgevaarlijk” genoemd wordt
  • 4 × kindvriendelijkheid; kinderen die moeten naar school kunnen gaan
  • 4 × bij huidige proefopstelling B weten bestuurders soms niet wat ze moeten doen of wie eerst door moet, situatie is verwarrend; waarvan 1 × waardoor file
  • 1 × bij huidige proefopstelling B durven onervaren en oudere bestuurders hun voorrang niet nemen
  • 2 × voor de handelaars
  • 1 × geen kruispunt voor voorrang van rechts wegens beperkte zichtbaarheid
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is het tijdens spits moeilijk om in te voegen of over te draaien in Wielsbekestraat
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is de situatie een chaos
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is er verkeersdrukte in de Guido Gezellestraat enorm toegenomen
  • 1 × bij huidige proefopstelling B is het centrum ontoegankelijk geworden
  • 1 × bij huidige proefopstelling B zijn die blokken verschrikkelijk
  • 1 × bij huidige proefopstelling B beseffen mensen nog vaak pas bij De Post dat ze zullen moeten omrijden
  • 2 × zebrapad opschuiven, waarvan 1 × naar voor de viswinkel
  • 1 × automatische grondpalen
  • 1 × verkeerslichten met LEDs gebruiken niet veel energie
  • 1 × enge visie om enkel centrumkruispunt aan te pakken: maak alles verkeersarm
  • 1 × lelijke betonblokken
  • 1 × met voorsorteervakken zoals voorheen
  • 1 × of anders 3-armenkruispunt, maar met verkeerslichten + rijrichting veranderen in straatje aan Debouverie
  • 1 × of anders rondpunt

Aangebrachte voorstellen en ideeën D op papier

  • 3 × rondpunt; waarvan 1 × “4-armenkruispunt met rotonde of heel grote rotonde rond de kerk of anders optie A”, en waarvan 1 × rondpunt want dat is “simpel en goed, geen verwarring mogelijk” maar C is ook goed, en waarvan 1 × “doe de kerk weg, er gaat toch niemand meer”
  • 2 × huidige proefopstelling B + rijrichting van kerk veranderen zodat je na inslaan achter Debouverie zowel naar links als naar rechts kunt + komende van Marialoop moet je door Guido Gezellestraat
  • 1 × verplicht linksaf vanuit Stationsstraat (je moet rond de kerk als je naar Ingelmunster wilt) + vanuit Hoogstraat niet linsaf + doorrijden in huidige wandelverbinding MarktSmallestokstraat + voorsorteerstroken
  • 1 × 3-armenkruispunt (zoals nu) maar met verkeerslichten + verkeersloos rond de kerk (komende uit Kerkstraat moet je afslaan naar links naar Debouverie)
  • 1 × voorrang van rechts maar verkeer uit Stationsstraat verplicht rechts af te draaien en links afslaan verboden (niet aangegeven waar die dan moeten keren)

Aangebrachte voorstellen en ideeën D online

  • 1 × bij huidige proefopstelling B weten bestuurders soms niet wat ze moeten doen of wie eerst door moet
  • 3 × 3-armenkruispunt met verkeerslichten; waarvan 1 × expliciet met groene pijl
  • 1 × 3-armenkruispunt, huidige voorrangsregels, met smallere rijstroken als verkeersremmers + voorzien van camera’s die overtreders van de voorrangsregels beboeten
  • 1 × 3-armenkruispunt zonder verkeerslichten + Stationsstraat moet altijd voorrang geven + zebrapaden verleggen
  • 5 × rondpunt; waarvan 1 × desnoods kerk afbreken; en waarvan 2 × een klein rondpunt, maar met aandacht voor fietsers en voetgangers; waarvan dan weer 1 × of anders (ging in eerste instantie mijn voorkeur uit naar) optie A. Pleintjes is modeverschijnsel. In Bavikhove hebben ze er één en er gebeurt niets.
  • 1 × groot rondpunt van de Stationsstraat, de Nieuwstraat en de Hoogstraat
  • 1 × 4-armenkruispunt met verkeerslichten maar éénrichtingsverkeer in de Guido Gezellestraat (doorgaand verkeer naar Kerkstraat) + éénrichtingsverkeer Kerkstraat (tussen markt en Tieltsteenweg) + éénrichtingsverkeer Kerkstraat met uitgaand verkeer naar 4-armenkruispunt: lus Markt rond kerk
  • 2 × zoals huidige proefopstelling B, zonder verkeerslichten en (toch) de kerk afbreken
  • 1 × zoals huidige proefopstellling B, met 3 armenkruispunt B maar de rijrichting veranderen van Camabike naar Debouverie Wielsbekestraat
  • 1 × zoals huidige proefopstellling B, maar er zou via de kerkstraat voor de kerk moeten de wielsbeek straat kunnen bereiken maar niet andersom gelijk het nu is
  • 1 × zoals huidige proefopstellling B, maar zebrapaden verder van het kruispunt
  • 1 × zoals huidige proefopstellling B, maar voorrang voor de fietsers die van de kerk naar de Stationsstraat moeten
  • 1 × zoals huidige proefopstellling B, zonder lichten maar afbuigende voorrangsweg komende van Wielsbeke naar Stationsstraat, en zebrapaden opschuiven
  • 1 × Markt laten doorlopen met de Stationsstraat, Hoogstraat (verkeer van Ingelmunster) laten stoppen + fietspad laten meedraaien met de autobaan richting Stationsstraat
  • 1 × voorstel C, zonder verkeerslichten
  • 1 × voorrang verkeer Ooigem via kerk naar Wielsbeke (en omgekeerd uiteraard), dus komende vanuit Ingelmunster altijd stoppen + betonblokken laten staan + rijrichting achter de kerk omkeren
  • 1 × voorlopig optie A behouden + het uitbouwen van een plein uitstellen tot men het huidige gemeentehuis/postgebouw plat legt
  • 1 × optie A + paaltjes van voorstel C
  • 1 × om het even als de handelaars er maar baat bij hebben
  • 1 × verwensing aan de bedenkers van huidige proefopstelling B: is “in ieder geval gene slimmen”

N-VA luistert écht.

Voor N-VA is burgerparticipatie en -inspraak geen leeg begrip.

De N-VA-fractie bracht een punt op de agenda van de gemeenteraad van donderdagavond 2 februari 2017 waarin ze voorstelde de proefopstelling te beëindigen. N-VA pleit ervoor de verkeerssituatie van voor de proefopstelling te herstellen: een vierarmenkruispunt, mét werkende verkeerslichten. Oorspronkelijk werd gezegd dat de proefopstelling tot half september 2016 zou duren. Begin februari 2017 is ze er nog. Ook met bijkomende maatregelen, zoals het plaatsen van paaltjes of de uitleg over de verkeersregel van de voorrang van rechts in het gemeentelijk infoblad, is er nog steeds geen draagvlak voor.

In 2020 wordt het verkeerscentrum vernieuwd, volgens de huidig aangekondigde planning. Het kruispunt komt dan op een verhoog te liggen. De hele heraanleg zou de veiligheid verbeteren. Maar voor N-VA is het vooruitzicht naar een dorpskernvernieuwing waar we nog minstens 3 jaar op moeten wachten géén excuus om nu de situatie te laten zoals ze is.

De CDV-meerderheid houdt echter koppig vast aan de proefopstelling.

Via een amendement van de burgemeester die het N-VA-voorstel volledig omdraaide, besliste de CDV-meerderheid op die gemeenteraad de proefopstelling niet te beëindigen voor de werken starten, wat voorzien is voor 2020. Als het aan CDV ligt, wordt dan de proefopstelling definitief aangelegd, maar dan op een verhoog.

De CDV-meerderheid wil haar visie niet bijsturen, ook niet wanneer het N-VA-oppositievoorstel gesteund wordt door honderden mensen die hun tegenkanting duidelijk laten weten. Tussen neus en lippen door trok ze liever de cijfers in twijfel. Enkel de kiezers kunnen de meerderheidsplannen in 2018 nog tegenhouden.

Ondertussen gaf de CDV-meerderheid, bij monde van de burgemeester in datzelfde amendement, zichzelf de opdracht er “alles” aan te doen om de situatie te verbeteren. Al is “alles” een relatief begrip: de verkeerslichten activeren en verkeer op de vierde arm opnieuw toelaten, zoals de mensen vragen, vallen daar blijkbaar niet onder.

Opties verkeerssituatie