Nieuws van op de gemeenteraad van 7 juni

Op 7 juni 2018
Parkeren, mindervalidenkaart en hondenweide

Op de gemeenteraad van donderdag 7 juni stelde de N-VA-fractie voor om tijdelijk het driehoekig stukje grond in de Stationsstraat ter hoogte van de Palingstraat als parking in te richten. Dit tot de parking aan De Visscherie gerealiseerd is. Het stukje grond is bouwgrond, en eigendom van de gemeente. En in de Stationsstraat merken vooral de handelaars dat er niet altijd parkeerplaatsen in de buurt van hun zaken vrij zijn, door het vele langparkeren in de straat. De meerderheid is op dit voorstel niet ingegaan, maar wil in de marge van dit voorstel wel verder nadenken over het sensibiliseren van de automobilist om voor de handelszaken de parkeerplaatsen vrij te laten voor klanten. Dit kan misschien door de enkele plaatsen voor elke zaak te schilderen in een opvallende kleur, al is het de vraag om daar niet te langparkeren op die manier niet afdwingbaar met boetes.

De gemeenteraad keurde wel een twee andere voorstellen van de N-VA-fractie goed, waarvan ééntje in aangepaste vorm. De gemeente wil best de European Disability Card mee helpen promoten. Dat is een gratis kaart die de toegang van personen met een handicap tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding bevordert. De gemeente zal haar communicatiekanalen aanwenden, zowel om mensen met een handicap uit te leggen hoe ze zo'n kaart kan aanvragen, als om verenigingen te stimuleren om deel te nemen en voordelen te bieden.

De N-VA-fractie stelde ook voor om dat de gemeente een afgebakende hondenweide aanlegt, waar de honden zich kunnen uitleven en niet aan de leiband hoeven. Buiten deze afgebakende zone zouden honden uiteraard nog steeds aan de leiband moeten - een verplichting die nu wel eens met de voeten (of pootjes) getreden wordt. Ook dit voorstel werd principieel goedgekeurd. Waar deze hondenweide komt, is evenwel nog niet duidelijk. De suggestie was langs de Mandelmeersen, maar het zou ook elders kunnen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?