Ordepunt over het verminderde aantal schepenen

Op 3 maart 2016
Marleen Lefebre

Op de gemeenteraad van donderdag 3 maart bracht fractieleider Marleen Lefebre een ordepunt ten berde over het verminderde aantal schepenen. N-VA Oostrozebeke vindt het een goede zaak dat het schepencollege voortaan met een persoon minder verderbestuurt, want financieel scheelt dat toch een goede slok op de borrel. Wel wijst Marleen erop dat er voorheen al een aantal gelegenheden zijn geweest waarop deze beslissing vroeger genomen had kunnen worden. Maar eerste schepen Karl De Clerck maar niet wilde begrijpen wat burgemeester Karl De Clerck nu eindelijk wél snapt. Dit is de tekst van haar ordepunt, uitvoerig onderbouwd met de relevante artikelen en paragrafen van de regelgeving ter zake:

Mevrouw de voorzitster,
Collega’s gemeenteraadsleden,

Deze vergadering van de gemeenteraad vandaag is er één zoals bedoeld in artikel 50, paragraaf 1, voorlaatste lid van het gemeentedecreet van vrijdag 15 juli 2005. Daarin wordt decretaal een agendapunt voor deze vergadering opgelegd, dat echter niet op de ons toegestuurde agenda prijkt.

Toch verzoekt de N-VA-fractie niet om dit decretaal opgelegd agendapunt alsnog te agenderen. Wel wensen wij echter uitdrukkellijk te motiveren waarom wij geen vragende partij zijn voor deze agendawijziging.

Motiverende verklaring namens de N-VA-fractie

Mevrouw de voorzitster,
Collega’s gemeenteraadsleden,

Onze gezellige gemeente is met 7 700 inwoners niet de grootste van Vlaanderen. Wij beseffen al langer dan vandaag dat deze gemeente best bestuurbaar is door een schepencollege met 3 schepenen. Ook het Vlaams Parlement is die mening toegedaan. Wanneer begin 2019 artikel 14, punt 3° van het reeds goedgekeurde decreet van vrijdag 29 juni 2012 tot wijziging van het gemeentedecreet van vrijdag 15 juli 2005 helemaal in werking treedt, zal een schepencollege van een gemeente met tussen 5 000 tot 9 999 inwoners, zelfs niet langer uit meer dan 3 schepenen mogen bestaan.

Deze opmerking hebben we gemaakt op de installatievergadering aan het begin van deze legislatuur, toen bleek dat de meerderheid er toch voor koos om eengezamelijke voordrachtsakte waarop 4 namen van schepenen werden ingevuld, te ondertekenen.

We hebben deze opmerking herhaald op de vergadering van donderdag 6 maart 2014, toen schepen Olivier De Marez het postje van Danny Verstraete overnam.

We hebben deze opmerking nogmaals herhaald op de vergadering van donderdag 3 december 2015, toen schepen Marc Tieberghien een zitje aangeboden kreeg bij de stoelendans rond de burgemeesterwissel.

Telkens vroeg de N-VA-fractie of misschien toen het moment niet aangebroken was om met 3 schepenen verder te gaan. Ook voor de belastingbetalende bevolking zou dit een verbetering zijn. Een schepen meer kost toch al gauw jaarlijks 34 500 euro per jaar aan de gemeente.

Bij de schepenwissels counterde toenmalig eerste schepen Karl De Clerck echter dat het aantal schepenen niet gewijzigd kan worden “en cours du route” tijdens een legislatuur. Daarmee koos hij voor een letterlijke lezing van artikel 45, paragraaf 2, 2de lid, laatste zinsdeel, van het gemeentedecreet. Dat daar in de geest van het reeds goedgekeurde decreet van vrijdag 29 juni 2012 wel een mouw aan aan te passen valt, daar wilde eerste schepen Karl De Clerck niet van weten.

Op zondag 20 december 2015 overleed schepen Tineke Teerlynck. En met haar heengaan en de daar snel op volgende burgemeesterwissel veranderde ook het discours. Op haar begrafenis kondigde de aftredende burgemeester aan dat “haar functie zal nooit meer ingevuld worden.” En in de pers konden we lezen hoe de beginnende burgemeester verkondigde dat hij met 3 schepenen verder zou besturen.

Overigens is het ook opmerkelijk dat op deze gemeenteraad — en deze raad is sindsdien toch al een keer bijeengekomen — deze koerswijziging nog niet meegedeeld is: noch formeel, noch terloops.

Maar goed, onze fractie is tevreden dat de meerderheid, eindelijk, na al die jaren vertraging, het licht gezien heeft. En dat burgemeester Karl De Clerck snapt wat eerste schepen Karl De Clerck maar niet wilde begrijpen.

En zo komt het dat de termijn van 2 maanden na het overlijden van schepen Tineke Teerlynck verstreek zonder dat haar opvolger werd benoemd. Volgens artikel 50, paragraaf 1, voorlaatste lid van het gemeentedecreet zou er vanavond, op de eerste vergadering na het verstrijken van die termijn, dan maar tot de verkiezing van een schepen worden overgegaan.

Nu verbiedt artikel 17, paragraaf 2 van het huishoudelijk reglement van deze gemeenteraad dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, in bespreking wordt gebracht, behalve in spoedeisende gevallen en bij instemming van ten minste twee derde van de aanwezige leden. Maar die paragraaf valt niet in te roepen omdat het gemeentedecreet op het huishoudelijk reglement voorrang heeft.

Wij geven grif toe: wij hebben met onze fractie overwogen om een geldig ondertekende voordrachtsakte met een eigen kandidaat-schepen in te dienen, vlak vóór de deadline van 3 dagen geleden, bepaald in artikel 45, paragraaf 3, 3de lid, van het gemeentedecreet.

Onder het motto “als de meerderheid zich tot 2 keer toe achter een letterlijke interpretatie van het gemeentedecreet kan verschuilen, dan kunnen wij dat een derde keer ook” had onze fractie zo vanavond hier een schepenverkiezing kunnen afdwingen.

En als alle data en deadlines strikt nageleefd geweest zouden zijn, was onze kandidaat-schepen hier vanavond waarschijnlijk de enige keuze waaruit deze gemeenteraad kon kiezen.

Maar na beraad kwamen wij toch vrij snel tot de beslissing die weg niet te bewandelen.

Voor alle duidelijkheid: naar onze mening ontbreekt het onze fractie niet aan gemotiveerde, getalenteerde leden die met veel enthousiasme en inzet hun rol in het schepencollege met verve zouden vervullen. Integendeel. De keuze om geen kandidaat-schepen voor te dragen, maken wij niet uit bloedarmoede.

Wij stappen graag mee in het verhaal van de meerderheid om voortaan de gemeente met 3 schepenen te besturen, en wij doen dat uit consequente overtuiging. Omdat wij oprecht geloven dat een college met 3 schepenen beter is voor de Oostrozebeekse bevolking. Omdat voor ons het algemeen belang van Oostrozebeke primeert op eigen politieke postjes.

Nu de meerderheid, eindelijk, na jaren vertraging, het licht gezien heeft, en nuburgemeester Karl snapt wat eerste schepen Karl maar niet wilde begrijpen, zullen wij niet terugkrabbelen of tegenwerken.

Het maakt niet uit om welke reden de meerderheid eindelijk tot deze juiste beslissing gekomen is; wij kunnen deze beslissing alleen maar toejuichen (en de laattijdigheid ervan vermelden).

Om al deze voorgaande redenen — en ook omdat de meerderheidsfractie, net als de N-VA-fractie, evenmin een kandidaat-schepen heeft voorgedragen — zijn wij geen vragende partij om staande de vergadering het decretale punt van verkiezing van nieuwe schepen aan de agenda toe te voegen; en mag de agenda vanavond bijgevolg blijven wat ze is.

Naar analogie met artikel 17, paragraaf 2, laatste zin van het huishoudelijk reglement, waarin bepaald wordt dat de motivering van een eventuele agendawijziging bij spoedeisendheid in de notulen opgenomen wordt; en met artikel 36, laatste zin van het huishoudelijk reglement, waarin bepaald wordt dat een gemeenteraadslid kan vragen om in de notulen de rechtvaardiging van zijn stemgedrag op te nemen; verzoek ik hierbij de opname van deze motiverende verklaring in de notulen van deze vergadering.

Hoe waardevol vond je dit artikel?